vierkant-jogg-1.jpg

Plaza Snackpaleis Oudeschoot

 

"Ondernemen draait niet alleen om geld verdienen"

 

Jongerenwebsite WhatTheFean zet zich in voor de prijs Het Gouden Hart voor Heerenveen. De redactie helpt Hart voor Heerenveen bij het interviewen van de genomineerden. Vandaag het interview met Henk Bijlsma, eigenaar van Plaza Snackpaleis uit Oudeschoot

 

Wie bent u en vanuit welk bedrijf werkt u?

“Mijn naam is Henk Bijlsma, ik ben eigenaar van dit bedrijf. 48 jaar geleden ben ik geboren in Oldeberkoop en heb daar 28 jaar gewoond. Sinds 20 jaar woon ik aan de andere kant van de Tjonger en werk sinds die tijd ook bij Plaza Snackpaleis.”

 

Wat zijn de belangrijkste activiteiten van uw bedrijf en hoeveel mensen zijn er werkzaam?

“Plaza Snackpaleis is een cafetaria, waarbij we voornamelijk friet, snacks en broodjes verkopen. Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel. We hebben zes man personeel. Daarnaast helpt mijn vriendin een dag per week mee en mijn vader komt regelmatig langs om hamburgers te maken. Speciale hoor, naar eigen recept. We maken ook onze eigen satesaus, ik heb daar zelf het recept voor gemaakt.”

 

Op welke manier doet uw bedrijf aan Maatschappelijk Betrokken Ondernemen?

“We zijn al ruim tien jaar sponsor van de Zomerspelweek in Heerenveen. Naast het leveren van koffie, verzorgt het personeel verse friet, lekkere snacks en ladingen ijsjes. Maar dat doen we niet alleen voor deze groep, ook het ‘einde van de vakantie-feest’ - georganiseerd door de kerk en Plaatselijk Belang van Oudeschoot - sponsoren we. Speciaal voor de jeugd die niet op vakantie kan, organiseren zij een leuke dag om de zomervakantie af te sluiten. Omdat vrijwilligers dit organiseren is het budget niet eindeloos en moeten sommige dingen worden geschrapt omdat er geen geld voor is. Wij springen dan bij, om bijvoorbeeld een luchtkussen neer te zetten op deze dag, zodat het net nog even leuker wordt.”

 

Is dit structureel of eenmalig?

“We werken al een aantal jaren mee aan deze activiteiten, dus dat is absoluut structureel. Al bij de laatste dag van de Zomerspelweek riepen we naar de vrijwilligers en jeugd: tot volgend jaar!”

 

Waarom vindt u dit belangrijk?

“Het is fijn om een bijdrage te leveren aan een fijne dag of week voor kinderen, vooral wanneer ze zelf niet in de gelegenheid zijn om op vakantie te gaan. Bovendien vind ik het leuk om aan te haken bij een activiteit waar vrijwilligers zich belangeloos voor inzetten. Zij stoppen hun hele ziel en zaligheid in een wekenlange voorbereiding, het is toch mooi om hier op deze manier een steentje aan bij te dragen? We doen dit niet met de intentie om er zelf iets uit te halen. Ondernemen draait niet alleen om geld verdienen.”

 

Hoe verloopt het contact met de maatschappelijke organisaties?

“Dat verloopt vlekkeloos. We hebben regelmatig contact met Erica van de Zomerspelweek. Vooraf aan deze week komen we een aantal keren bij elkaar om even koffie te drinken en afspraken te maken, dat gaat heel goed.”

 

Hoeveel uur per week/maand zijn jullie hiermee bezig?

“Moeilijk te zeggen, het is nogal seizoensgebonden. Al ons personeel is erg betrokken bij de Zomerspelweek. We hebben een aangepaste planning rondom deze week en ruim voordat het begint, ligt er een draaiboek klaar met een duidelijke taakverdeling. Hoewel we het hartstikke leuk vinden om te doen, blijft het een logistieke uitdaging. Omdat de locatie op de fiets sneller bereikbaar is dan met de auto, fietsen we met een bakfiets heen en weer. Per groep bezorgen we de friet met wat lekkers.”

 

Wat is uw mooiste ervaring bij dit MBO project?

“Het is ieder jaar weer een beleving. Ik vind het leuk om zelf ook een aantal keren mijn gezicht te laten zien, zodat ik kan kijken hoe leuk de kinderen het hebben. Maar niet alleen daar, ook in ons cafetaria mogen de klanten sfeerproeven. Via narrowcasting laten we vooraf, tijdens en na afloop beelden zien van de spelende kids. Leuk toch?”

 

Vertel in twee zinnen waarom andere bedrijven ook aan MBO zouden moeten doen?

“Het is belangrijk dat ieder kind een leuke zomervakantie heeft. Omdat niet iedereen op vakantie gaat of kan, is het mooi dat de Zomerspelweek bestaat. Bovendien zijn veel vrijwilligers wekenlang aan het buffelen om alles tot in de puntjes toe voor te bereiden. Als wij dan als bedrijf op deze manier een steentje kunnen bijdragen aan een geslaagde Zomerspelweek, dan doen we dat natuurlijk graag. Ik kan het iedereen aanbevelen!”

 

Heeft u een tip voor andere bedrijven die ook aan MBO willen doen?

“Denk niet teveel in geld! Eventuele gemaakte kosten kun je wegschrijven, dat goede gevoel neemt niemand je meer af. Maatschappelijk betrokken ondernemen is geen economische gedachte, het is mooi om iets voor anderen te doen. Ik vind het belangrijk dat we een beetje omkijken naar elkaar, op elkaar letten. Zonder sponsoring en vrijwilligers kan de Zomerspelweek niet bestaan, gun iedereen een momentje van geluk!”

 

Caleidoscoop-logo

Heerenveen-logo
Rabobank-logo

OKH-logo

Randstad-logo


Posthuis-Theater-logo