mbo_bord_heerenveen.jpg

De Welkoop Heerenveen

"Zorg dat je aansluit bij iets wat je raakt, waar je wat mee hebt"

 

Jongerenwebsite WhatTheFean zet zich in voor de prijs Het Gouden Hart voor Heerenveen. De redactie helpt Hart voor Heerenveen bij het interviewen van de genomineerden. Vandaag het interview met vestigingsmanager Bouke Huizenga van de Welkoop uit Heerenveen.

 

Wie bent u en vanuit welk bedrijf werkt u?

 "Mijn naam is Bouke Huizenga, ik ben sinds 10 jaar bedrijfsleider bij Welkoop Heerenveen.

 

Wat zijn de belangrijkste activiteiten van uw bedrijf en hoeveel mensen zijn er werkzaam?

"We helpen onze klanten met de leuke dingen in het leven, namelijk met het onderhouden en verzorgen van (huis)dier en tuin. De nadruk ligt voor ons op het helpen, min of meer ‘toevallig’ verkopen we ook producten die daar aan bijdragen. Onze visie luidt: door mensen te helpen bereik je iets."

 

Leuk om te zien is dat een gedeelte van de winkel op het moment van schrijven opnieuw wordt ingericht. In deze nieuwe formule staat - naast de reguliere verkoop van dieren en toebehoren - de gezondheid van de dieren centraal. Er is extra kennis in huis voor een goed voedingsadvies, een gezondheidscheck of medicijnadvies. Bouke vertelt: "Binnen het Welkoop Dierenpunt werken collega’s met een paraveterinaire achtergrond. Ook kleine ingrepen kunnen wij voor je uitvoeren. Moet je huisdier bijvoorbeeld gevaccineerd, gechipt of ingeënt worden? Geen probleem. Ook voor castraties en sterilisaties kun je bij ze terecht. Voor extra zorg verwijzen ze door naar een specialist op dat gebied. Dit moment werken er 25 mensen. "

 

Op welke manier doet uw bedrijf aan maatschappelijk betrokken ondernemen?

"Via Renske Osenga zijn we in contact gekomen met Davy Pauw." Hij is 28 jaar, woont aan de Beugel in Heerenveen en is autistisch waardoor hij niet kan werken. Tot voor kort leefde hij in een redelijk isolement. Tot vorig jaar, toen hij een nieuw lichtpuntje in zijn leven ontdekte: zijn eigen moestuin. Met hulp van zijn moeder en de gemeente is er een strook grond beschikbaar gesteld waar intussen heel de buurt plezier van heeft. Niet alleen wordt er hard gewerkt, gezaaid en geoogst, eigenlijk knapt de hele sfeer in de buurt er van op. Hoewel betrokkene buurtbewoners - waaronder flink wat jongeren - vol met ideeën zitten, is er weinig geld voor onderhoud. Geen reden om bij de pakken neer te zitten, zo blijkt. "Er is een mooie match ontstaan, waarbij we materiaal beschikbaar stellen om de moestuin te onderhouden, maar vooral ook kennis delen en tips doorgeven.

 

Is dit structureel of eenmalig?

"Welkoop wordt regelmatig benaderd voor sponsoring, maar we kunnen niet overal ja op zeggen. Situaties waarbij er een duidelijk raakvlak is met waar we als bedrijf voor staan, daar gaan we over in gesprek. Het voorbeeld met Davy laat zien hoe dat kan werken. Wel structureel dus, maar niet zonder duidelijke raakvlakken."

 

Waarom vindt u dit belangrijk?

"Door mensen te helpen bereik je iets. Ik vind het belangrijk om te kijken naar continuïteit. Bij deze match met Davy was ik er eigenlijk meteen al van overtuigd dat dit geen eenmalig iets is, hij zorgt goed voor de moestuin en daar willen we hem graag bij helpen. Niet een week lang, maar het hele jaar door. "

 

Hoe verloopt het contact met maatschappelijke organisaties?

Er zijn niet zoveel maatschappelijke organisaties betrokken bij dit proces. Via Renske (Hart voor Heerenveen) zijn we met elkaar in contact gekomen. Davy krijgt hulp van zijn moeder, met z’n drieën komen we er wel uit. Al snel werd duidelijk dat Davy niet alleen op zoek was naar spullen, maar ook naar handige tips. Om een voorbeeld te geven: door ergens alleen maar een compostvat neer te zetten, is niet genoeg. Je moet weten hoe je daar mee om moet gaan, wat je daar in stopt en hoe je het onderhoudt. Die kennis hebben wij in huis en delen we graag met Davy, hoewel hij zelf ook al heel veel weet. Het contact verloopt goed!

 

Hoeveel uur per week/maand zijn jullie hier mee bezig?

"Dat is moeilijk in te schatten. Hoewel het niet onze core business is om hiermee bezig te zijn, plus dat het werk aan een moestuin heel seizoensgebonden is, vind ik het wel belangrijk. Daarnaast heb ik zelf ook veel interesse in moestuintjes (thuis heb ik er ook een) waardoor het niet als werk voelt om hiermee bezig te zijn. Door het enthousiasme van Davy, de kennis die hij al heeft en door te laten zien dat hij hier serieus iets moois van wilt maken, gaat het eigenlijk vanzelf."

 

Wat is uw mooiste ervaring bij jullie MBO project?

"Het moment waarop Davy voor het eerst bij ons binnenstapte met zijn kistje met groenten. Zelf gemaakt, hij was zo trots! En terecht, want Davy heeft een bepaalde toon gezet. Waarschijnlijk heeft hij zelf niet in de gaten wat hij heeft aangewakkerd, maar zijn positiviteit en enthousiasme werken als een olievlek. Steeds meer jongeren raken enthousiast, de sfeer in de buurt knapt op, het veldje rondom de flat ziet er netjes uit en de betrokkenheid van de omgeving is nogal vergroot. Prachtig om te zien!"

 

Vertel in twee zinnen waarom andere bedrijven ook aan MBO moeten doen.

"Je bereikt iets door mensen te helpen, op wat voor manier dan ook."

 

Heeft u een tip voor andere bedrijven die ook aan MBO willen doen?

"Het moet bij je passen! Zoek niet te krampachtig, vind je het niet meteen, laat mensen je dan vinden. Zorg dat je aansluit bij iets wat je raakt, waar je wat mee hebt. Denk mee met anderen, je zult zien dat het vaak makkelijker gaat dan je denkt."

 

 

 

Caleidoscoop-logo

Heerenveen-logo
Rabobank-logo

OKH-logo

Randstad-logo


Posthuis-Theater-logo