skater.jpg

De Verfboer Jubbega

 “Denk niet alleen maar commercieel, maar ook met je hart!”

 

Jongerenwebsite WhatTheFean zet zich in voor de prijs Het Gouden Hart voor Heerenveen. De redactie helpt Hart voor Heerenveen bij het interviewen van de genomineerden. Vandaag het interview met eigenaar Edwin Stoelwinder van De Verfboer uit Jubbega.

 

Wie bent u en vanuit welk bedrijf werkt u?

Mijn naam is Edwin Stoelwinder, ik ben eigenaar van de Verfboer in Jubbega. Ik ben daar geboren en getogen en werk al bijna 25 jaar bij de Verfboer. Zeven jaar geleden heb ik het bedrijf overgenomen.

 

Wat zijn de belangrijkste activiteiten van uw bedrijf en hoeveel mensen zijn er werkzaam?

“Ons bedrijf levert verf, behang en alle aanverwante artikelen. We doen dat niet alleen voor particulieren en bedrijven maar ook alles daar tussenin, bijvoorbeeld aan scholen en zorginstellingen. Wat je tegenwoordig ziet is dat organisaties steeds meer zelf doen, denk aan een conciërge van een school die zelf de kwast in de hand neemt. Wij leveren dan het materiaal op locatie. We zijn een onafhankelijke verfgroothandel en leveren alle A-merken. Doordat we groot inkopen, bieden we een scherpe prijs op goede kwaliteit. We zijn zes dagen per week geopend, hebben twee koopavonden en we werken met vier fulltimers en twee parttimers.”

 

Op welke manier doet uw bedrijf aan Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO)?

“We doen veel aan sponsoring bij (sport)verenigingen in de wijde omgeving van Jubbega. Er is in de wijde omtrek bijna geen voetbal- of tennisclub te vinden waar ons bord niet langs de lijn hangt. Maar wat we ook doen en wat ik eigenlijk nog veel mooier vindt, is het bijdragen aan vrijwillige clubs die zich belangeloos voor anderen inzetten. Denk aan de Zomerspelweek in Jubbega, of Jongerencentrum Casa. Het gaat hier om organisaties die grotendeels draaien op vrijwilligers, daardoor weinig tot geen budget hebben en alles uit de kast trekken om het een ander naar de zin te maken. Als wij daar dan een bijdrage aan kunnen leveren, of dat nu materiaal is of een financiële bijdrage, dan doen we dat heel graag. Bij deze mensen zit het hart op de goede plek, daar heb ik veel bewondering voor. Neem bijvoorbeeld het zwembad in Jubbega. Sinds een aantal jaren is dit geprivatiseerd. Hoewel de gemeente nog wel een oogje in het zeil houdt, draait dit volledig op vrijwilligers. Omdat het onderhoud nogal wat kosten met zich meebrengt, hebben we aangeboden het materiaal hiervoor beschikbaar te stellen. Is er iets nodig, dan weten ze ons te vinden. Twee jaar geleden is het zwembad volledig gerenoveerd, op onze kosten. Maar ook het reguliere onderhoud nemen we voor onze rekening. Ik zie het als een win-win situatie. Het is voor ons een kleine moeite en voor heel de omgeving een groot plezier, denk eens aan al die families en gezinnen die plezier hebben van dit mooie natuurbad!”

 

Is dit structureel of eenmalig?

“We doen dit structureel. Omdat we niet met iedere partij een lange termijn afspraak maken maar ze juist  op gang helpen, blijft het mogelijk om dit te doen.“

 

Waarom vindt u dit belangrijk?

“Ik heb het idee dat sportverenigingen steeds commerciëler worden en al snel met een contract komen aanzetten, ik vind niet dat het een verplichting moet zijn. Het mag niet zo zijn dat je met de nek aangekeken wordt omdat je een keer weigert iets te sponsoren. Juist daarom ben ik zo onder de indruk van de vele vrijwilligersorganisaties in de buurt. Deze mensen hebben het hart op de goede plek, zijn enorm gemotiveerd en lopen vast met ontoereikende budgetten of financiële problemen. Juist dan vind ik het belangrijk om als bedrijf bij te springen en doe dat dan ook graag.“

 

Hoe verloopt het contact met maatschappelijke organisaties?

“Op een leuke manier! We hanteren geen vast beleid, maar - zoals eerder gezegd - wanneer iemand het hart op de juiste plek heeft, zijn we altijd bereid om bij te springen, op welke manier dan ook. Zolang het maar niet vanzelfsprekend wordt. Verf is overal nodig, dat is niet gebonden aan een bepaalde tak van sport, we bekijken het per situatie.”

 

Hoeveel uur per week/maand zijn jullie hiermee bezig?

“Dat is lastig in uren uit te drukken, onze betrokkenheid zie je meer terug in sponsoring, financiële bijdragen en materiaal wat we beschikbaar stellen. Laten we zeggen, minstens een uur per week.”

 

Wat was uw mooiste ervaring bij jullie MBO project?

“Het moment waarop een aantal vrijwilligers van een project wat we eerder hebben geholpen met materiaal langskwam met foto’s om te laten zien hoe het eindresultaat is geworden. Zo trots en dankbaar! Mooi om te zien dat wij hier als De Verfboer een steentje aan mochten bijdragen.”

 

Vertel in twee zinnen waarom andere bedrijven ook aan MBO zouden moeten doen?

“Mensen met het hart op de goede plek, die zich belangeloos inzetten voor het plezier en welzijn van anderen, struikelen vaak over financiële problemen of een budget wat niet toereikend is. Ik zie het als een morele taak voor bedrijven om dat gat op te vullen, om die rol op zich te nemen. Kleine moeite, groot plezier.”

 

Heeft u een tip voor andere bedrijven die ook aan MBO willen doen?

“Denk niet alleen maar commercieel, maar ook met je hart!”

 

 

 

Caleidoscoop-logo

Heerenveen-logo
Rabobank-logo

OKH-logo

Randstad-logo


Posthuis-Theater-logo