mbo_bord_heerenveen.jpg

Koninklijke Smilde

De heer Ronald Prince opent de Meet & Match 2015

 

 “Je bent vaak gewend om groot te denken, terwijl het plezier in hele kleine dingen zit. Denk aan een banketstaaf, of het zingen van een liedje op donderdag. We krijgen hartverwarmende reacties, je weet van tevoren niet hoe fijn dat voelt."

 

Jongerenwebsite WhatTheFean zet zich in voor de prijs Het Gouden Hart voor Heerenveen. De redactie helpt Hart voor Heerenveen bij het interviewen van de genomineerden. Vandaag het interview met Ronald Prince, algemeen directeur, en Vroukje Bakker, directiesecretaresse, van Koninklijke Smilde.

 

Het Gouden Hart voor Heerenveen gaat naar een bedrijf dat op een bijzondere wijze haar maatschappelijke betrokkenheid vorm geeft en daarmee bijdraagt aan een mooiere Heerenveense samenleving. Hart voor Heerenveen en Heerenveen ‘n Gouden Plak willen met deze prijs graag hun waardering uiten voor deze bijzondere inzet. Om tot een goed oordeel te komen gebruikt de jury deze interviews.

 

Wie bent u en vanuit welk bedrijf werkt u?

“Wij zijn Ronald Prince en Vroukje Bakker. We werken bij Koninklijke Smilde in Heerenveen, Ronald als algemeen directeur en Vroukje als secretaresse.”

Ronald: “Royal Smilde is een internationaal levensmiddelenbedrijf en is ruim 25 jaar koninklijk onderscheiden. De wortels van Smilde liggen in Heerenveen, sinds 1863 is het familiebedrijf actief in de voedingsmiddelenindustrie.”

Vroukje: “Royal Smilde bestaat uit de Business Units Smilde Foods, Smilde Bakery en Smilde Natura. Smilde Foods heeft vestigingen in Heerenveen en Oosterwolde. Smilde Bakery zit in Edam, Bolsward (Van de Leur banketspecialiteiten) en Roden (Smilde Homebaking). Smilde Natura heeft het kantoor in Heerenveen.”

 

Op welke manier doet uw bedrijf aan Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO)?

Ronald: “Het is een van onze strategische pijlers om betrokken zijn bij de samenleving. Om een voorbeeld te geven, veel van onze kennissen en/of relaties doen mee aan Alp D’HuZes, hier dragen we graag een steentje aan bij. Ook zijn we we al twee jaar hoofdsponsor van het Meet & Match event, georganiseerd door Hart voor Heerenveen. We doen veel aan sponsoring, niet alleen in geld maar ook in producten. We zijn betrokken bij het vluchtelingendiner in Het Ambacht in Heerenveen, leveren een bijdrage aan de Avond4Daagse in Heerenveen en stellen een ruimte ter beschikking tijdens de kamerconcerten in Klein Jagtlust. Iets heel anders, maar wat we ook doen: Tijdens schaatswedstrijden in Thialf verhuren we onze parkeerplaatsen, waarvan de opbrengst naar een goed doel of een vereniging gaat.”

 

Vroukje: “Heel bijzonder is ook ons ‘zorguurtje’. Binnen Koninklijke Smilde is een groep van ongeveer twintig enthousiaste vrijwilligers, waarvan er iedere week twee personen langsgaan bij oudere mensen. Eerst deden we dat een aantal jaren in verpleegcentrum Anna Schotanus, nu doen we dat in Coornhert State.” Ronald vult aan: “We vinden het belangrijk om hier vanuit het bedrijf tijd en ruimte voor vrij te maken, het geeft iedereen een goed gevoel om mensen te helpen en te vermaken.”

 

 

De opsomming van activiteiten lijkt oneindig. Vroukje: “oh en de Voedselbank, die mag niet in het rijtje ontbreken. De producten uit onze fabriek in Oosterwolde zijn beperkt houdbaar, dus schenken we ze direct aan de Voedselbank op het moment dat we deze producten niet meer kunnen verkopen. Bovendien krijgen onze medewerkers de kans om een deel van, of hun volledige kerstpakket aan de Voedselbank te schenken.”

 

Is dit structureel of eenmalig?

Ronald: “De inzet van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen is structureel in ons dagelijks werk. Het past in de bedrijfscultuur en bij de normen en waarden van Royal Smilde. Zoals eerder gezegd is maatschappelijke betrokkenheid onderdeel van onze strategie, het is volledig ingebed in onze organisatie.”

 

Waarom vindt u dit belangrijk?

Ronald: “Dit is de omgeving waarin wij ons werk doen en waar we het voor doen. Onze medewerkers komen uit de regio, we zijn met z’n allen onderdeel van dezelfde maatschappij. Het is niet alleen maar geld verdienen, het is mooi om op deze manier iets terug te doen. “

 

Hoe verloopt het contact met maatschappelijke organisaties?

Vroukje: “Dat verloopt heel goed. De sfeer is prima en open, er is een fijne samenwerking. We weten elkaar goed te vinden!”

 

Hoeveel uur per week/maand zijn jullie hiermee bezig?

Ronald: “Dat doen we constant eigenlijk, want als je alles bij elkaar optelt dan zijn dat nogal wat uren. Het is onderdeel van de bedrijfsvoering, dus het zit altijd in ons achterhoofd.”

 

Wat was uw mooiste ervaring bij jullie MBO project?

Vroukje: “Ieder project is anders; soms gaat het om een speelgoedactie voor kinderen, dan ineens ga je wandelen met ouderen. Bijvoorbeeld de actie waarbij we tijdens Meet & Match 1000 banketstaven beschikbaar hebben gesteld voor vrijwilligersorganisaties, dat is toch wel erg bijzonder hoor. Het gevoel dat je iets goed doet voor de maatschappij - voor je medemens - dat vind ik al heel erg mooi.”

 

Ronald: “Je bent vaak gewend om groot te denken, terwijl het plezier in hele kleine dingen zit. Denk aan een banketstaaf, of het zingen van een liedje op donderdag. We krijgen hartverwarmende reacties, je weet van tevoren niet hoe fijn dat voelt.”

 

Vertel in twee zinnen waarom andere bedrijven ook aan MBO zouden moeten doen?

Ronald: “Ik vind dat we in de maatschappij ondernemen, dat kan alleen maar door de omgeving en de mensen daarbij te betrekken. Niet iedereen is even sterk, dus kijk verder dan alleen je eigen situatie en help waar je kan. Kijk waar de behoefte ligt en wat jouw rol kan zijn om in deze behoefte te voorzien.”

 

Heeft u een tip voor andere bedrijven die ook aan MBO willen doen?

Zonder twijfel geeft Ronald antwoord: “Gewoon beginnen! Niet teveel over nadenken, gewoon doen.“

 

 

Caleidoscoop-logo

Heerenveen-logo
Rabobank-logo

OKH-logo

Randstad-logo


Posthuis-Theater-logo