a.jpg

Albert Heijn Heerenveen

"Je krijgt de energie die je erin steekt dubbel en dwars terug!"

 

Jongerenwebsite WhatTheFean zet zich in voor de prijs Het Gouden Hart voor Heerenveen. De redactie helpt Hart voor Heerenveen bij het interviewen van de genomineerden. Vandaag het interview met Teun Tolman, vestigingsmanager van Albert Heijn Heerenveen.

 

Het Gouden Hart voor Heerenveen gaat naar een bedrijf dat op een bijzondere wijze haar maatschappelijke betrokkenheid vorm geeft en daarmee bijdraagt aan een mooiere Heerenveense samenleving. Hart voor Heerenveen en Heerenveen ‘n Gouden Plak willen met deze prijs graag hun waardering uiten voor deze bijzondere inzet. Om tot een goed oordeel te komen gebruikt de jury deze interviews.

 

Wie bent u en vanuit welk bedrijf werkt u?

‘Goedemiddag, mijn naam is Teun Tolman en ik ben 36 jaar oud. Op dit moment ben ik vijf jaar werkzaam als vestigingsmanager bij de Albert Heijn in Heerenveen.’

 

Wat zijn de belangrijkste activiteiten van uw bedrijf en hoeveel mensen zijn er werkzaam?

‘Er werken hier bij de Albert Heijn 181 mensen, dit zijn zowel parttimers als fulltimers. Op dit moment zijn er mensen in dienst in de leeftijd van 14 tot en met 59 jaar, waaronder veel vaste werknemers. Wij vinden echt vakmensen erg belangrijk, denk hierbij bijvoorbeeld aan de slager die echt verstand heeft van het vlees of de bakker die de broden met veel vakkennis maakt. Wij zijn natuurlijk in de eerste plaats gewoon een supermarkt, maar we zijn ook iedere dag bezig met hoe kunnen wij beter worden.

Sinds dat ik hier werk, werken wij met een doelgerichte visie. Deze visie luidt: het moet lokaal zijn, duurzaam en gezond. Een mooi voorbeeld hiervan is de Avondvierdaagse van dit jaar in Heerenveen. Dit evenement hebben wij groots aangepakt in de sponsoring door het leveren van bananen, drinken en bidons. Hierdoor praten mensen positief over de Albert Heijn en wij hebben iets goeds gedaan voor de lokale samenleving in Heerenveen. Wij sponsoren altijd in goederen en diensten zodat het bij de juiste mensen terecht komt.’

 

Op welke manier doet uw bedrijf aan Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO)?

‘Wij zijn als Albert Heijn best veel bezig met MBO, zoveel zelfs dat het een onderdeel van ons werk is geworden. Dit doen we veel bij lokale partijen, denk hierbij aan de Avondvierdaagse, de hockeyclub, Stichting Houvast en de Voedselbank. Met de Voedselbank is het eigenlijk een structureel project. Al een paar jaar komt er twee tot drie keer per week iemand langs en die krijgt dan van ons de spullen mee die nog wel te gebruiken zijn, maar niet meer in de winkel verkocht kunnen worden. Zo proberen wij de mensen een steuntje in de rug te geven. Ook hebben wij drie mensen uit de Wajong in dienst, want we vinden dat deze mensen een kans verdienen. Samen met een coach, die intern bij ons aanwezig is en deze mensen ook begeleidt, kijken we naar hun kwaliteiten en zetten ze in op de plekken waar ze goed kunnen werken.’

 

Is dit structureel of eenmalig?

‘Wij zijn structureel bezig met MBO, zoals eerder gezegd is het een onderdeel van ons werk geworden. De Voedselbank is structureel maar wij doen ook aan eenmalige projecten, als het maar lokaal is!’

 

Waarom vindt u dit belangrijk?

‘Wij willen graag iets terug doen voor de maatschappij en de mensen die hier hun producten kopen. Zij kiezen voor ons en niet voor onze concurrenten, dan moet je daar iets voor terug doen. Wij zitten midden in het centrum van Heerenveen oftewel in het hart van dit mooie dorp en willen samen met andere partijen van Heerenveen een mooiere plek maken.’

 

Hoe verloopt het contact met maatschappelijke organisaties?

‘Het contact met de maatschappelijke organisaties verloopt goed. We worden plat gebeld door mensen die graag willen dat wij ze sponsoren, maar we kunnen natuurlijk niet iedereen sponsoren. Daarom kijken we of het lokaal en duurzaam is, want we vinden wel dat Heerenveen er beter van moet worden en dat wij er ook nog profijt van hebben. We kunnen bijvoorbeeld wel een project in Amsterdam sponsoren, maar dan merken wij daar als Albert Heijn Heerenveen natuurlijk weinig van. Ook zijn we graag de stille sponsor die niet voor elke sponsoring aandacht wil.’

 

Hoeveel uur per week/maand zijn jullie hiermee bezig?

‘Ik kan daar niet echt een inschatting van maken. Eigenlijk zijn we er constant mee bezig, zoals al eerder benoemd is het een onderdeel van ons werk.’

 

Wat was uw mooiste ervaring bij jullie MBO project?

‘Wij hebben eens een project van Warchild groots aangepakt. Er was toen een grote inzameling waar we grote activiteiten opgezet hebben om geld in te zamelen. In totaal hebben we €7.800,- bij elkaar gekregen. We mochten bij Edwin Evers aan tafel komen zitten en daar hebben we dan ook deze fantastische cheque overhandigd. Het mooiste was nog wel dat mensen hier bij de Albert Heijn samenkwamen en met elkaar activiteiten gingen bedenken. Zo hebben we onder andere auto’s staan wassen terwijl het buiten 2 graden was. Een fantastisch project!’

 

Vertel in 2 zinnen waarom andere bedrijven ook aan MBO zouden moeten doen?

‘Waarom zou je het niet doen? Je werkt zo nauw samen met de samenleving en je krijgt de energie die je erin steekt dubbel en dwars terug!’  

 

Heeft u een tip voor andere bedrijven die ook aan MBO willen doen?

‘Zoek verbinding met andere bedrijven die ook aan maatschappelijk ondernemen willen doen. Samen kun je dan kijken naar de mogelijkheden om mooie projecten op te zetten. De projecten die je opzet maken verschil voor heel Heerenveen. We kunnen met elkaar de samenleving laten groeien, als we maar de handen ineen steken.’

 

 

 

Caleidoscoop-logo

Heerenveen-logo
Rabobank-logo

OKH-logo

Randstad-logo


Posthuis-Theater-logo