mbo_atletiek.jpg

Succesvolle lancering website Hart voor Heerenveen

Al op de eerste dag (do 22 dec. 2011) van de nieuwe website toonden de Heerenveense ondernemers zich betrokken. Eetcafé De Buurman doneerde samen met de horecaondernemers van de Oude Koemarkt en de Horecagroothandel Hanos een Hanospas t.w.v. € 1.200,- aan Stichting Voedselbank Heerenveen.

Met een ferme slag op de gong verrichte Burgemeester Tjeerd van der Zwan gisteren in Eetcafé De Buurman de officiële lancering. Hij geeft hiermee het startschot om maatschappelijke betrokken ondernemen binnen de gemeente Heerenveen te stimuleren. Al vóór de lancering van de website hebben Heerenveense ondernemers het idee achter Hart voor Heerenveen omarmt. Zo zet Notariskantoor mr. Margreet Savenije zich graag in om voor stichting in oprichting LETS ruilnetwerk de statuten te verzorgen. Eetcafé De Buurman zorgt via een ludieke actie dat de helft van de opbrengst van haar Fryslân Burger naar De Voedselbank gaat. De Bios Heerenveen verbindt zich via het Maatjesproject van Stichting Aanzet aan Hart voor Heerenveen. Daarnaast hebben o.a. het Posthuis Theater, Kringloop Heerenveen, de Rabobank en Taxi Oenema het goede voorbeeld gegeven en hun specifieke kennis of materialen geïnvesteerd in de Heerenveense samenleving.

Hart voor Heerenveen is een initiatief van het Vrijwilligers Servicepunt, onderdeel van Caleidoscoop Welzijnswerk. Renske Osenga, projectleider, is ontzettend blij met het enthousiasme waarmee Hart voor Heerenveen door iedereen is ontvangen. “Je merkt dat maatschappelijk betrokken ondernemen leeft in Heerenveen. Zowel ondernemers als organisaties als het Logeerhuis willen graag weten wat deze digitale marktplaats voor ze kan betekenen.” Osenga benadrukt dat ondernemers binnen Heerenveen al decennia lang goede doelen een warm hart toedragen. “Maar er is de laatste jaren wel wat veranderd. Deden vroeger veel bedrijven een goede daad om niet, nu willen bedrijven daar ook iets voor terug. Door de economische crisis zijn veel ondernemers gewoonweg niet meer in de positie om elk jaar zomaar een zak geld weg te geven. Ondernemers moeten creatief denken en nieuwe wegen inslaan om winstgevend te blijven. En juist hierbij biedt maatschappelijk ondernemen een uitkomst. Voor de hulp die een bedrijf biedt, krijgen zij namelijk iets waardevols terug. Als er bijvoorbeeld een mooie samenwerking is tussen een bedrijf en De Voedselbank, dat draagt dit positief bij aan het bedrijfsimago van de ondernemer. De ondernemer krijgt meer naamsbekendheid en publiciteit. Het betekent uitbreiding van het netwerk om zaken te doen en kennis te delen. Maar maatschappelijke activiteiten zijn bovenal leuk en inspirerend om te doen voor alle deelnemers!”

Tijdens de lancering werd tevens een enthousiaste werkgroep gepresenteerd die Hart voor Heerenveen tweemaal per jaar zal voorzien van advies. Naast burgemeester Tjeerd van der Zwan hebben directieleden van de Rabobank Heerenveen – Gorredijk, Caleidoscoop Welzijnswerk, het Posthuis Theater en Randstad Uitzendbureau zitting genomen in de werkgroep. Daarnaast staat ook de Ondernemerskring Heerenveen achter dit ondernemende project.

Op de digitale marktplaats kunnen bedrijven hun specifieke kennis of materialen gratis of tegen gunstige voorwaarden aanbieden aan maatschappelijke organisaties. Maatschappelijke organisaties kunnen op hun beurt hun vraag aangeven. Denk bijvoorbeeld aan de huur van vergaderruimte of transport. Wat de één over heeft of graag wil aanbieden, is door de ander zeer gewenst. Samen sluiten zij een deal in de vorm van een match. Zo hoeven bedrijven hun financiële middelen niet aan te spreken, maar maken juist gebruik van andere mogelijkheden om iets voor de Heerenveense samenleving te betekenen.

Caleidoscoop-logo

Heerenveen-logo
Rabobank-logo

OKH-logo

Randstad-logo


Posthuis-Theater-logo